• ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است/ به دنبال مدیریت تقاضا هستیم

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت اعلام کرد:

      ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است/ به دنبال مدیریت تقاضا هستیم

      ریشه مشکلات بازار خودرو در اقتصاد کلان است/ به دنبال مدیریت تقاضا هستیم

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت ریشه مشکلات بازار خودرو را در اقتصاد کلان و تاثیر دیگر بازارهای پیشرو دانست و تصریح کرد: باید تقاضا برای خرید خودرو در بازار مدیریت شود و به دنبال این هستیم که مصرف کننده، خودرو را به قیمت مصوب شرکت و بدون واسطه از تولیدکننده خریداری نماید.

      به گزارش شاتا، سهیل معمارباشی در گفتگو با اقتصادآنلاین با بیان این مطلب، افزود: اگر شرایط بازارهای پیشرو را نتواتیم کنترل کنیم خودروساز هر چقدر تولید و عرضه را بیشتر کند، بازار تثبیت نمی‌شود.

      وی ادامه داد: بازار خودرو را نمی توان مستقل از بازارهای دیگر بررسی کرد و برای بررسی این بازار باید بازارهای پیشرو مانند بازار ارز را هم مورد بررسی قرار داد.

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به طرح های فروش انجام شده و تاثیر بازارهای پیشرو در تقاضای مردم برای ثبت نام در این طرح ها، افزود: در فروش فوق العاده اول برای 25 هزار خودرو توسط سایپا و ایران خودرو، 6 میلیون و 400 هزار نفر ثبت نام کرده بودند یعنی به ازای هر خودرو حدود 275 نفر ثبت نام نمودند.

      معمارباشی گفت: اقدامات انجام شده از جمله سیاست‌های دستوری و طرح های پیش فروش تا حدودی به تنظیم بازار کمک نمود و پس از این مرحله محدودیت هایی را برای مدیریت بخش تقاضا اعمال کردیم.

      وی ادامه داد: در فروش فوق العاده دوم که ایران خودرو برای 15 هزار دستگاه اجرا کرد، عدد ثبت نام از 275 نفر به ازای هر خودرو به 70 نفر رسید و کاهش قابل توجهی داشت.

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به نمودهای تاثیر بازارهای پیشرو و شاخص های اقتصاد کلان در بازار خودرو اضافه کرد: فروش فوق العاده سوم با ریزش بورس مواجه بود و نقدینگی به بازارهای مختلف از جمله خودرو وارد شد که در فروش فوق العاده سوم ایران خودرو برای 16 هزار دستگاه حدود 2 میلیون و 600 هزار نفر ثبت نام کردند یعنی به ازای هر خودرو 157 نفر متقاضی وجود داشت.

      معامار باشی در این باره تصریح کرد: محدودیت‌ها و شروط گذاشته شده در ثبت نام خودرو، تا حدودی تاثیر دارد اما حد و مرز را شرایط بازارهای پیشرو دیگر تعیین می نماید.

      انحصاری بودن بازار خودرو علت ورود شورای رقابت بود

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت در خصوص ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو به استناد تشخیص انحصاری بودن بازار خودرو بوده است.

      معمارباشی گفت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تببین دستورالعمل برای بازار و محصولاتی که انحصاری هستند با شورای رقابت است.

      وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: 25 خودرو ساز در حوزه خودروهای سواری فعال هستند که ایران خودرو و سایپا دو شرکت بزرگ و عمده از میان آنها به شمار می روند.

      مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین یادآوری کرد: پیش از شروع دور جدید تحریم ها مشارکت رنو با ایدرو برای تشکیل قطب سوم خودرو سازی در حال شکل گیری بود که با اعمال تحریم ها مسکوت ماند.

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی: