• پیگیری شفافیت/ دسترسی مردم به اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت چگونه است؟

      پیگیری شفافیت/ دسترسی مردم به اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت چگونه است؟

      اجرایی کردن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به شکل ایده‌آل نیازمند فراهم شدن ساختارهایی در مؤسسات مشمول این قانون است. شفقنا رسانه در ادامه‌ی بررسی‌های خود بنا دارد تا با مسئولان مشخص شده یا مرتبط به این قانون در سازمان‌ها درباره‌ی چگونگی اجرا شدن این قانون مصاحبه‌هایی را داشته باشد تا شاید سازمان‌هایی که هنوز اقدامی نکرده‌اند بتوانند از تجربه‌های دیگران استفاده کنند و کاستی‌های قانون و آئین‌‌نامه‌های آن در زمان اجرا برای دست‌اندرکاران مشخص شود و به مرور مشکلات اصلاح شود. وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این سازمان‌ها است که درباره‌ی عملکرد خود برای اجرای این قانون توضیح داده است.

       + پیگیری شفافیت/ دسترسی مردم به اطلاعات در وزارت راه و شهرسازی چگونه است؟

       
      + انتظامی: رسانه‌ها ‌حق دسترسی به اطلاعات را پیگیری کنند/ مشروح مذاکرات هیئت نظارت بر مطبوعات باید منتشر شود
       
      + گرجی: نامحرم پنداری رسانه‌ها باعث فساد می‌شود
       
      + لیست ناقص اما مهم/ نمایندگان دستگاه‌ها برای دسترسی مردم به اطلاعات چه کسانی هستند؟
       
      + پاکدهی: شکاف دولت-ملت مهمترین مانع قانون دسترسی به اطلاعات است
       
      + کارپوشه‌ی ملی؛ راه گذار دسترسی به اسناد؟
       
      + انتظامی: سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات راه‌اندازی شد
       
       
      چه اطلاعاتی برای کدام متقاضی؟
       
      به گزارش شفقنا رسانه، مهدی نیازی درباره‌ی دسترسی شهروندان به اطلاعات در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: در وزارت صنعت، معدن و تجارت نوع مواجهه با متقاضی انواع متفاوتی دارد. عمده این مواجهه برای دریافت یک سری از خدمات است و شهروند برای دریافت آن خدمات اطلاعات لازم دارد که باید وزارتخانه به آن‌ها ارائه دهد. او ادامه می‌دهد: افراد عمومی، نوع دیگری هستند که بدون درخواست دریافت خدمتی از وزارتخانه، به یک سری اطلاعات نیاز دارند تا بتوانند در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی یا گزارش‌های خود برای حوزه اقتصادی به کار بگیرند. نوع دیگر مواجهه با حاکمیت است که باید گزارش‌های خود را به مقامات ارائه دهیم.
       
      مدیرکل دفتر آمار و فراوری داده‌ها در این وزارتخانه با توضیح ذی‌نفعان جامعه مخاطب در سه بخش صنعت، معدن و تجارت و خدمات مورد نیاز آنها تأکید می‌کند: این خدمات قالب‌های مختلفی دارد، مثل مجوزهایی که برای فعالیت‌هایشان می‌خواهند. یکی از مهم‌ترین کارها این بود که شهروندان بتوانند بدون مراجعه حضوری، خدمات و اطلاعات مرتبط با خدمات را دریافت کنند. به همین خاطر الکترونیکی کردن فعالیت‌هایمان در اولویت بود.
       
      او ادامه می‌دهد: اگر مردم بخواهند در حوزه صنعت فعالیتی را شروع کنند، از قبل باید اطلاعاتی را درباره‌ی آن فعالیت داشته باشند و در قانون هم این موضوع به ‌عنوان حق شهروندان تعریف ‌شده است. ما تمام این شبکه‌های کاری را تبدیل به برگه‌ها و فرایندهای الکترونیکی کردیم و هر کس هر خدمت را در این بخش یعنی صنعت بخواهد به این سامانه مراجعه و درخواست خود را ثبت می‌کند و نیازی به مکاتبه و مراجعه ندارد.
       
      نیازی درباره‌ی زمان پاسخگویی به درخواست متقاضی می‌گوید: پاسخ به نیازها، بستگی به نوع درخواست دارد. ممکن است خدمت یا اطلاعاتی را سریع در اختیارش قرار دهیم، یا برای انتشار بعضی اطلاعات باید استعلام‌هایی گرفته شود و ممکن است زمان‌بر باشد. هر چند یکی از سیاست‌ها این است که به‌محض الکترونیکی کردن فرایندها، ما روی بهبود آن کار کنیم و  متقاضی در حداقل زمان ممکن به نیازهایش پاسخ داده شود.
       
      او توضیح می‌دهد: متقاضی برای ثبت درخواست خود، دارای نام کاربری و پرونده است و می‌تواند بعد از ثبت درخواست، وضعیتش را ببیند. به‌طور مثال واحدهای تولیدی اطلاعات می‌خواهند درباره‌ی این که سهم‌شان از تولید مثلا یخچال فریزر در سال چه قدر است. ما در سایت فرمی به نام فرم آمار تولید داریم که متقاضی علاوه بر ثبت تولید خود در یک سال گذشته، سهم دیگر واحدهای تولیدی ثبت شده را هم می‌بیند. این فرم از طریق نام کاربری نمایش داده می‌شود و آن نام کاربری باید فعال و متعلق به یک واحد تولید باشد. پس این برای ذی‌نفع‌ها و متقاضی‌های واحد تولید است که ما آمار و اطلاعات بخش تولید را از واحدهای تولیدی دریافت می‌کنیم.
       
      سامانه‌هایی برای دسترسی به اطلاعات
       
      نیازی با اشاره به سامانه‌های اطلاعاتی در وزارتخانه توضیح می‌دهد: برای ارائه خدمات و اطلاعات چند سامانه تخصصی داریم. در حوزه صنعت، سامانه «بهین‌یاب» راداریم که تمام خدمات مربوط به حوزه صنعت در آنجا هست. حوزه دیگر «کاداسر» معدن است و تمام اطلاعات به‌صورت تخصصی در آنجا ارائه می‌شود و به معدن‌کارها عرضه می‌شود. سامانه دیگر هم حوزه صنفی است. سامانه بعدی، ثبت سفارش و سامانه کارت بازرگانی است که در ثبت سفارش خدمات به  تجار داده می‌شود؛ این که چطور سفارش بدهند یا برای تکمیل سفارش اطلاعات به چیزهای نیاز دارد، اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین هر سامانه یک راهنما دارد که مراجعه‌کننده به‌راحتی اطلاعات خود را می‌تواند پیدا کند.
       
      مدیرکل دفتر آمار و فراوری داده‌ها در این وزارتخانه ادامه می‌دهد: قبلا سیستم الکترونیکی نبود و اطلاعات به‌صورت یک سی دی در اختیار مراجعان قرار می‌گرفت.  ولی در حال حاضر همه این اطلاعات بر روی سایت است و همین کار باعث شده بخش زیادی از مراجعه‌های حضوری ما کاهش پیدا کند. همچنین پایگاهی به نام «اطلاعات ظرفیت‌های تولید و تجارت» در این پایگاه اطلاعات غیر محرمانه تمام واحدهای تولیدی، و تمام طرح‌هایی که در حال احداث هستند، بر روی سایت قرار دارد. در حال حاضر هم به دنبال گسترش این پایگاه هستیم و می‌خواهیم دیگر واحدها و بخش‌ها را هم  به آن اضافه کنیم. این بخش، برای متقاضیانی است که می‌خواهند کار اقتصادی انجام دهند مثل کارهای تولیدی.
       
      نیازی با اشاره به عملکرد این پایگاه می‌گوید: در این پایگاه اطلاعات پروانه کسب افراد و واحدها را هم قرار می‌دهیم، این‌ها جزء اطلاعات غیر محرمانه است ولی اینکه افراد و واحدها  چه مقدار فروخته یا با چه سیستمی کار فروش را انجام می‌دهد، جزء اطلاعات محرمانه است و ما نمی‌توانیم آن‌ها را در سایت قرار دهیم.
       
      او با اشاره به نیازسنجی‌های  وزارت خانه بیان می‌کند: در این سال‌ها، نیاز متقاضی را تشخیص داده‌ایم و  متوجه شدیم بیشتر شهروندان چه اطلاعاتی را می‌خواهند. خیلی وقت‌ها، اطلاعات یک پروژه را بر روی سایت قرار می‌دهیم،کل نیازهای اطلاعاتی شهروند در آن حوزه پاسخ داده می‌شود. حال در کنار همه این فعالیت‌ها یک فرم را در پورتال خود قرار داده‌ایم که اگر شهروندان به هر دلیلی نتوانستند اطلاعات را به دست بیاورند از طریق ثبت درخواست، نیاز اطلاعاتی خود را به ما ابلاغ کنند. این فرم به واحد مربوطه ارجاع داده می‌شود و از طریق همین سیستم به متقاضی اطلاع داده می‌شود.
       
      نیازی توضیح می‌دهد: این حق همه مردم است که بدانند در وزارتخانه چه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد. ما این اطلاعات را تبدیل به گزارش کردیم که در دوره‌های زمانی متفاوت این اطلاعات را منتشر می‌کنیم. ارائه اطلاعات به‌صورت گزارش‌های روزانه است که هر روز گزارش‌ها را می‌نویسیم و ساعت ۴ بعدازظهر آن‌ها را منتشر می‌کنیم. گزارش درباره‌ی این که مثلا در روز چند جواز تأسیس صادر کرده‌ایم یا چند پروانه اکتشاف و کارت بازرگانی صادر می‌شود. یکی از اقلام بسیار مهم برای مردم، معاملات دولتی انجام‌شده و ارزش مالی آن‌ها است یا این که چقدر زمین با چه مساحتی در کشور برای شهرک‌های صنعتی  واگذار شده است. همچنین قیمت یک سری از کالاهای مهم داخلی و خارجی و شاخص‌های بورس در این گزارش‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
       
      نیازی با اشاره به گزارش‌های دیگر می‌گوید: در این گزارش‌ها ما چندلایه اطلاعات تولید می‌کنیم. بخشی از آن مربوط به گزارش‌های مردمی است که به‌صورت تفصیلی منتشر می‌کنیم. بخش دیگر گزارش‌های مدیریتی است که برای رییس‌جمهور و تمام وزرا دولتی و مدیران ارشد، با امضای وزیر هر ماه ارسال می‌شود. اطلاعات ارائه‌شده در این گزارش‌ها یکی است فقط سطح آن فرق می‌کند؛ برای مدیران بسیار خلاصه‌تر و کوتاه‌تر ولی برای مردم جامع و کامل است.
       
      اطلاعات محرمانه چه می‌شود؟
       
      اگر یک متقاضی بخواهد به اطلاعاتی از سال‌های قبل دسترسی داشته باشد، چه کار باید انجام دهد؟ او پاسخ می‌دهد: ‌بخشی در سایت به نام «سری زمانی» وجود دارد. در این بخش، تمام داده‌های وزارتخانه که قابلیت تولید آمار را داشته، به سری زمانی تبدیل کردیم. مثلا اطلاعات واحدهای تولیدی از سال ۱۳۶۸ در آن موجود است یا اگر کسی آمارهایی از تولید و کسب جواز و اصناف سال ۸۰ را بخواهد می‌تواند، به این بخش رجوع کند. متقاضی این اطلاعات آرشیوشده بیشتر دانشجوها و اقتصاددان‌ها هستند.
       
      مدیرکل دفتر آمار و فراوری داده‌ها در این وزارتخانه ادامه می‌دهد: همه این گزارش‌ها و اطلاعات جزء اطلاعات غیر محرمانه است اما انبوهی از اطلاعات را هم داریم که محرمانه است و مربوط به فعالان حوزه صنعت، معدن و تجارت است. ما تعیین‌کننده نوع طبقه‌بندی اطلاعات در وزارت خانه نیستیم. همچنین یک سری گزارش‌ها از مراجع حکومتی با قید محرمانه از ما درخواست می‌شود خب پاسخ‌هایی که به این گزارش‌ها داده می‌شود، محرمانه است و دیگر جنبه‌ی اطلاع‌رسانی ندارد بلکه به تصمیم‌گیری در سطوح مختلف حاکمیتی برمی‌گردد.
       
      نیازی بیان می‌کند: اما اطلاعاتی را که منجر به رانت شود، وقتی از قید محرمانه آزاد می‌شود، منتشر می‌کنیم. مثلا تصمیم گرفته می‌شود واردات فلان کالا باید محدود شود، خوب این اطلاعات را یکی دو نفر بیشتر ندارند، این‌ها جزو اطلاعات محرمانه است و ما نمی‌توانیم آن را اطلاع‌رسانی کنیم. اما به‌محض این که این اطلاعات از حالت محرمانه بودن خارج شوند، ما آن را در سایت قرار می‌دهیم.
       
      او با بیان این که سیتم های الکترونیکی باعث شده در خیلی از موارد رانت از بین برود، تأکید می‌کند: اگر این سیستم‌های الکترونیکی نبود، محدودیتی که برای یک کالا به وجود می‌آمد، امکان داشت یک عده الان متوجه شوند و برخی هفته‌های بعد. خب کسی که الآن متوجه شده، می‌تواند اقداماتی را انجام دهد ولی آن فردی که اطلاعات دیرتر  به دستش می‌رسد، قطعاً کاری از دستش برنمی‌آید.
       
      تلاش برای دسترسی به اطلاعات در کمترین زمان
       
      آیا امکان دسترسی متقاضی به اصل سند مهیا است؟ نیازی توضیح می‌دهد: همه اطلاعاتی که مربوط به ظرفیت تولید است، در سایت منتشر می‌کنیم و سند کاغذی آن، دست واحدهای تولیدی است. خاصیت کار ما در وزارتخانه به صورتی است که اصل سند و غیر نداریم. هر چه داریم، بر روی سایت خود قرار می‌دهیم که همان  گزارش و اطلاعات اصلی وزارتخانه است. مجوزی با عنوان «مجوز بهره‌برداری» به افراد می‌دهیم که یک کاغذ اصل است. این مجوز دست خود بهره‌بردار است ما در وزارت خانه کپی آن راداریم. اگر جایی نیاز به احراز هویت باشد، مثل دادگاه‌ها ما می‌توانیم کپی آن را در اختیار آن ارگان قرار دهیم.
       
      این نماینده اجرای قانون در وزارتخانه می‌گوید: دیدگاه حاکم بر سازمان این است که مردم در حداقل زمان ممکن به اطلاعات دست پیدا کنند، حتی بدون ثبت‌نام و درخواست. این امر نیازمند این است که ما آن قدر نیازسنجی‌ها را دقیق انجام دهیم و آن را گسترش دهیم که متقاضی بدون مراجعه بهترین اطلاعات را دریافت کند. هر چند خیلی از بخش‌های سایت ما برگرفته از روح  قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است./ د.ر
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
Page created in 2.9562377929688 seconds.
memoryUsage : 42456Kb