• صنعت خودرو عاملی موثر در رشد ارزش افزوده بخش صنعت

      صنعت خودرو عاملی موثر در رشد ارزش افزوده بخش صنعت

      شرایط رکود تورمی مهمترین چالش کنونی اقتصاد ایران است که براساس آن کاهش حجم فعالیتها در بدنه حقیقی اقتصاد از یک طرف و افزایش قیمتها از طرف دیگر را به دنبال داشته است. تحلیلی بر آمارهای منتشره بانک مرکزی نشان می دهد که رشد اقتصادی (به قیمتهای ثابت 1383) طی دوره 92-1390 به ترتیب 3/4، 8/6- و 9/1- درصد و رشد اقتصادی بدون نفت 4/5، 0.9- و 1/1- درصد بوده است. رشد فعالیتهای اقتصادی در زیرگروه های اقتصادی نیز منفی بوده است، به عنوان مثال رشد ارزش افزوده بخش صنعت و معدن طی دوره مذکور به ترتیب 4/6، 1/8- و 6/3- درصد بوده است. براین اساس این سوال اساسی قابل طرح است که کدام زیربخش های صنعتی نقش تعیین کننده در رشد منفی ارزش افزوده بخش صنعت داشته اند؟ و چه راهکارهایی برای تسریع خروج از رکود مذکور قابل ارایه است؟


       صنعت خودروسازی را باید مهمترین بخش تاثیرگذار در بروز و تعمیق رکود بخش صنعت محسوب کرد. شایان ذکر است صنعت خودروسازی در ایران سهم حدود 13 درصدی از ارزش افزوده صنعت و سهم حدود 12 درصدی از اشتغال صنعتی را دارا می باشد. گفتنی است صنعت خودروسازی علیرغم سهم پایین از سرمایه‌گذاری (2/3 درصد) به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های بالا و داشتن ارتباط‌های پسین و پیشین قوی، نقش بسزایی در ایجاد ارزش افزوده و اشتغال ایفا می کند. تحلیل روند تولید انواع خودرو طی دوره 92-1391 نشان می دهد رشد تولید انواع سواری به ترتیب 5/44- و 8/20- درصد، رشد تولید انواع وانت به ترتیب 5/37- و 5/11- درصد، رشد تولید انواع کامیون، کامیونت و کشنده به ترتیب 52.5- و 56.9- درصد بوده است. این امر بدان مفهوم است که به دلیل سهم بالای صنعت خودروسازی در ارزش افزوده بخش صنعت، رشدهای منفی تولید انواع خودرو طی سالهای اخیر نقش موثری در رشد منفی ارزش افزوده بخش صنعت داشته است. شایان ذکر است در تیرماه 1393 رشد تولید انواع خودروی سواری 64 درصد بوده است که براین اساس عاملی موثر در افزایش ارزش فزوده بخش صنعت محسوب می¬شود.

      شایان ذکر است تشدید تحریم های ظالمانه به ویژه تحریم صنعت خودروسازی، بی ثباتی در فضای اقتصاد کلان، محدودیت منابع ارزی، نوسانات شدید بازار ارز، خروج خودروسازان خارجی از بازار تولید خودروی داخل، فضای کسب و کار نامناسب، چالش¬های تامین مالی ریالی و ارزی و ... از جمله مهم-ترین دلایلی است که به کاهش میزان تولید صنعت خودروسازی منجر شد. براین اساس توجه ویژه به حل مشکلات صنایع استراتژیک و دارای ارتباطات پسین و پیشین بالا مانند صنعت خودروسازی نقش موثری در تسریع خروج از رکود بخش صنعت خواهد داشت. در این راستا نیز لازم است بسته های حمایتی مجزایی در راستای خروج از رکود این فعالیت های تولیدی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شود. اولویت دهی به تامین مالی ارزی جهت واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای، تامین نیازهای مالی ریالی، گسترش سرمایه گذاری و همکاریهای مشترک با برندهای مطرح خودروسازی از جمله راهکارهایی است که می تواند به رونق و خروج از رکود صنعت خودروسازی کمک شایانی کند. گفتنی است کاهش تقاضا در سطوح قیمتی جدید (به دلیل افزایش قیمت خودرو طی سالهای اخیر) از جمله تهدیداتی است که صنعت خودرو به دنبال افزایش تولید طی سنوات آتی با آن مواجه خواهد بود.

       

       

      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
      کد امنیتی:
       
Page created in 3.7699439525604 seconds.
memoryUsage : 40758Kb